Oefeningen om je bekken te ontspannen

Na een behandeling geef ik vaak wat oefeningen mee om thuis te doen. Die oefeningen zijn ondersteunend aan het lichaamswerk van de sessie. Meestal brengt de oefening je met je aandacht terug naar het deel van je lichaam waar aan gewerkt is. Die aandacht maakt je bewust van overbelasting, spanning of blokkades. Door bewust te ademen, aan te spannen en te ontspannen zorg je voor het terugbrengen van de balans.

Bekkenbotstructuur (Bron: Brittannica, 2011)

Vanwege de maatregelen ter bestrijding van het Coronavirus zijn de meeste behandelingen geannuleerd. Omdat ik een aantal mensen behandel met bekkenbodemklachten, heb ik een paar oefeningen opgenomen, die je thuis kunt doen.

Deze oefeningen zijn bedoeld voor mensen met een overactieve bekkenbodem. Het bekken is gevoelloos of voelt juist pijnlijk aan, bijvoorbeeld bij ontlasting of tijdens het vrijen. Bekkenbodemspieren zitten behalve in het bekken zelf, ook vast aan je skelet, zoals aan je onderste wervels en je stuitje. Veel mensen hebben daardoor niet in de gaten dat het de spanning in de bekkenbodem is, die voor de ellende elders zorgt. We voelen spanning in de onderrug of pijnlijke uitstraling naar de benen, maar de oorzaak ligt in de bekkenspieren die te lang te hard aangespannen zijn, waardoor verzuring van spieren ontstaat en zenuwen afgekneld raken. Er ontstaat een moe en beurs gevoel of het gevoel verdwijnt helemaal, waardoor je minder goed kunt plassen of genieten van seks.

Aarding (gronden)

Onderstaande aardingsoefening is een basisoefening, waarmee je kunt starten voordat je andere oefeningen gaat doen.

Aarden wordt ook wel gronden genoemd. Aarding helpt je om stress en spanning los te laten. Door contact te maken met de aarde, kun je alle indrukken die zijn binnengekomen achter je laten en je naar binnen richten. Contact met de aarde geeft je stevigheid en rust. We staan weer met beide benen op de grond, zowel letterlijk als figuurlijk. We zijn minder in onze gedachten en emoties vloeien van ons af.

Aardingsoefening - Neptunus Wellbeing

Neerwaartse bekkenschommel

Deze oefening uit de bio-energetica zorgt voor ontspanning van je bekkengebied. Het brengt je aandacht en je vrouwelijke, ontvangende energie naar je bekken, waardoor we meer gaan voelen. Veel bekkenbodems staan te strak gespannen of zijn zodanig verslapt dat er spanning in de onderrug ontstaat of je lichaam onvoldoende kunnen dragen, waardoor andere lichaamsdelen overbelast raken.

Neerwaartse bekkenschommel - Neptunus Wellbeing

Koe-kat-oefening

De Kat-koe oefening strekt, masseert en ontspant je wervelkolom en je rug, het ontspant ook je bekken en je onderbuik, harmonieert je rug- en nekspieren en het bevordert de buigzaamheid van de wervelkolom. Het is een goede oefening om je aandacht op je bekken te richten en je adem en de beweging te leren synchroniseren. Als je de oefening lang genoeg doet, brengt het ook balans in je hormoonhuishouding.

Koe-katoefening Neptunus Welling

Veel plezier met deze oefeningen. Ontspanning gaat helaas niet commando, maar vraagt tijd. Wees daarom mild naar jezelf en neem de tijd.

Gepubliceerd door

Tijs

Tijs Breuer is 48 jaar, gecertificeerd personal coach, lichaamswerker en masseur. Essentiecoaching is erop gericht dat je tot de kern komt van wie je werkelijk bent. Tijs werkt veel met aanraking, persoonlijke aandacht en aanwezigheid. Hij helpt je om lekkerder in je vel te komen.

2 gedachtes over “Oefeningen om je bekken te ontspannen”

  1. Echt fantastisch dat je dit aanbiedt, Tijs. Juist nu ik zoveel pijn heb op het toilet en ik het zo hard nodig had om een bekkenbehandeling te ontvangen wordt alles stilgelegd. Voor jou ook een moeilijke tijd. Dan is het super fijn dat je met mij en andere cliënten meedenkt om toch iets aan te bieden waar we wat aan hebben. Dit zijn precies de oefeningen die mij hopelijk wat verlichting kunnen geven tot ik (weer) bij je terecht kan na 5 april.

  2. Ook voor mij een heel fijn hulpmiddel, deze oefeningen met uitleg in beeld. Zo kan ik vaak oefenen, herhalen en ik merk inmiddels dat ik onderdelen soms gewoon gedurende de dag even toepas. Dan weer regelmatig de filmpjes volgen om de techniek niet te laten ‘verwateren’ maar het op de juiste manier te doen blijven doen.
    Eerst merkte ik nog weinig effect, maar na ruim een week voelde ik zomaar ineens meer soepelheid in mijn bekkengebied. Ik moet niet te snel, te veel willen, maar erop vertrouwen dat gaandeweg het resultaat zich als ‘vanzelf’ aandient; oefening baart immers kunst!
    Inmiddels staat meermalen per week in mijn agenda “Oefenen met mijn lijf”- zodat het routine wordt en ik bewust werk aan het bereiken van voldoende ontspanning in mijn lijf en in mijn leven!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.