Van jezelf houden? Mindful Masturbatie!

Wat is Mindful masturbatie? 

Jezelf liefhebben en bevredigen, terwijl je jouw bewustzijn verhoogt. Bij mindful masturbatie is de focus niet op zo snel mogelijk klaar komen, maar op het genieten van je geslachtedelen en je hele lichaam in het moment. 

Wat kan ik leren als ik “Mindful” masturbeer?

Je leert meer over wat jou tot een climax brengt. En nog belangrijker, je ontdekt de magie van “arrousal”, opwinding, een krachtige manier om een diepe verbinding met jezelf te voelen. Het stelt je in staat om erachter te komen wat je wilt, zonder dat je van iemand anders afhankelijk bent. 

Leer hoe je aanwezig blijft in het moment, hoe je op een bewuste manier je lichaam voelt en daarmee experimenteert. Je kunt het zien als een korte innerlijke reis, waarbij je geniet van elk moment. Vaak zijn we gewend om steeds op dezelfde manier te masturberen omdat je weet dat dat werkt, maar daardoor kom je ook snel klaar en dat willen we juist niet. Benader masturbatie daarom met een open en nieuwsgierige geest, het helpt je om nieuwe dingen te ontdekken en lekkerder in je vel te zitten. Je kunt jezelf op andere manieren stimuleren, met aandacht en liefde en speelsheid, zodat je meer plezier ervaart bij het aanraken van jezelf. 

“Mindful masturbatie was een hele ontdekkingsreis. Toen ik er eenmaal voor ging, begon ik met verschillende scenario’s in mijn hoofd uit te spelen. Ik raakte mijn lichaam op andere manieren aan. Ik plaagde mezelf. Ik masturbeerde met mijn andere hand. Ik deed het licht aan of juist uit, met een kaarsje aan of in de badkamer, voor de spiegel. Het vergde oefening. Elke keer dat ik net de finish wilde halen, vertraagde ik en richtte ik me weer op het ultieme doel: verbinding. Door zoveel nieuws te proberen, ging ik op een heel andere manier met mezelf om. Ik begon meer van mezelf te houden en me anders door de wereld te bewegen, met meer zelfvertrouwen, en meer als een seksueel wezen. Ik voelde een steeds grotere bevrijding en ik keek steeds meer uit naar mijn masturbatie momenten.”

Rea Frey is de auteur van Because You’re Mine

Hoeveel tijd moet ik uittrekken voor mindful masturbatie?

Neem echt de tijd, minimaal een half uur. Ga ermee om zoals wanneer je vrijt met iemand anders. Helaas zijn er altijd redenen om niet die tijd te nemen. We wijten ons gebrek aan mindfulness of zelfliefde aan het feit dat we het te druk hebben. Ondertussen besteden we uren per dag aan social media, netflix en televisie. Je hebt echt niet meer tijd nodig voor opmerkzaamheid en bewustzijn. Je hoeft niet alles te stoppen en een uur lang met gekruiste benen te zitten om de vruchten van mindfulness in je leven te plukken. Mindfulness is gewoon de kunst om op welk moment dan ook in je lichaam aanwezig te zijn. En wat is een betere tijd en plaats om dat te doen dan wanneer je aan het masturberen bent?

“Zelfgenot is een van de meest krachtige en radicale dingen die een vrouw in deze wereld kan doen. We maken tijd voor de dingen die voor ons belangrijk zijn. Geef jezelf daarom toestemming om tijd aan je eigen genot te besteden.”

Rena McDaniel, M.Ed., klinisch seksuologe

Creëer jouw privé sessie

Hieronder lees je hoe je jouw eigen speciale moment kunt creëren om jezelf lief te hebben en met jezelf met extra aandacht en mindfulness te masturberen.

Voorbereiding

Plan voldoende tijd in. Al ben je normaal misschien na een kwartiertje uitgespeeld met jezelf, trek nu minstens 30 minuten uit voor deze daad van zelfliefde. En zorg ervoor dat je niet gestoord kunt worden. Deur op slot, telefoon op stil. Zorg ervoor dat je alles bij de hand hebt, wat je nodig hebt om te kunnen experimenteren. Denk daarbij aan: speeltjes, dildo, olie, glijmiddel (liefst op siliconenbasis), handdoekje etc. Op die manier hoef je sessie met jezelf niet tussen door te onderbreken. 

Laat de porno achterwege

Misschien dat je normaal gesproken geniet van het kijken of luisteren naar porno terwijl je masturbeert. Laat deze keer de porno achterwege, zodat je beter kunt voelen wat je opwindt.

Meditatie

Begin altijd met een meditatie, waarbij je wat dieper adem haalt.  Adem helpt je om je aandacht van je gedachten naar je lichaam te verplaatsen. Daarna kun je je lichaam langzaam bewegen, zoals in een bewegingsmeditatie of tijdens de yoga. Je kunt ook een meer actieve warming up doen, met springen, kniebuigingen en zwaaien van je armen. Of maak je lichaam wakker met geluid, beweging en strelingen. Alles helpt om minder in je hoofd en meer in je lijf te komen.

Voor de spiegel staan

Alle positieve seksuele ervaringen beginnen door eerst van jezelf te houden. Probeer daarom deze oefening. Ga naakt voor een spiegel staan en neem echt de tijd om jezelf naakt te bekijken. Noem drie dingen die je echt leuk vindt aan je lichaam. Het kan zo simpel zijn als: “Ik hou van mijn ogen” of “Ik hou van hoe sterk mijn armen zijn.” Alles om je in een positieve ruimte te brengen voor zelfliefde. Sluit nu uw ogen en gebruik uw andere hand om uzelf te stimuleren. U komt uit de “automatische piloot” en stemt echt af op hoe u zich voelt. Wees niet verbaasd als dit tijd kost om een orgasme te ervaren, want het is nieuw.

Liefdevolle aanraking

Geleidelijk gaan we onszelf liefdevol aanraken. Tijdens deze verkenning van je lichaam visualiseer je jouw eigen lijf, je huid, je spieren, je gevoelige plekken en je hand die jouw huid aanraakt, Stel je vervolgens elke aanraking of elk gevoel voor als een gekleurd licht dat in je lijf schijnt. De kleur staat symbool voor een bepaald gevoel, een mate van intensiteit, van warmte en opwinding. 

Stimulatie van de genitaliën

Daarna masseer je jouw eigen ballen, perineum de rand an de anus en tenslotte je penis.  Sluit daarbij je ogen en gebruik je andere hand dan je gewend bent om je penis te stimuleren. Zo raak je uit de “automatische piloot” en stem je echt af op hoe je je voelt.  Begin met verkennen. Neem minstens 15 minuten de tijd om nieuwsgierig te verkennen. Pak een handspiegel en maak niet alleen kennis met het gevoel, maar ook met het uiterlijk van uw seksuele delen. Beweeg langzaam uw romp, borst, buik en dijen.
Blijf ook de rest van je lichaam aanraken om de energiestroom te verbeteren. Verken de andere plekken dan je penis: waar voel je een verbinding tussen je geslachtsdelen en andere lichaamsdelen? Waar is je genot het meest geconcentreerd? De focus ligt steeds afwisselend op je genitaliën en dan weer op de rest van je lichaam. 

Mag ik klaarkomen bij mindful masturbatie?

Bij mindful masturbatie is niet het doel om klaar te komen, het gaat juist om de reis naar de top, niet de top zelf. Maar ik zou daar zeker niet dogmatisch over doen. Als je aan het einde zin hebt om te ejaculeren, moet je dat gewoon lekker doen. Het is jouw feestje! Probeer wel de ejaculatie zo lang mogelijk uit te stellen, terwijl je wel in een orgastische staat komt. Je zoekt dus het randje op in de overgang van orgasme naar ejaculatie. Je kunt dit doen door een adempauze of door het specifieke soort stimulatie te vermijden waarvan je weet dat je snel klaar komt. Je kunt ook dieper gaan ademen. Breng de energie van je geslachtsdelen naar je borst.

“Als mannen hun orgasme naar hun borst uitbreiden, kunnen ze zich verzadigd en voldaan voelen. Het bevrijdt hen van de behoefte om snel te ejaculeren en brengt je in een diepe staat van voldoening.”

Moshe Weizman, seksuologische bodyworker

Kan ik begeleiding krijgen in mindful masturberen?

Ja, je kunt individueel of in een groepje begeleiding krijgen. Ik geef (online) self-love sessies en ik organiseer meetups / workshops rond dit thema. Tijdens een face-to-face of online sessie gaan we samen onszelf aanraken en luisteren naar ons lichaam. Ik stimuleer je om je aandacht steeds weer op jezelf te richten. We wisselen dus af: focus op de ander en focus op jezelf. Daarbij kunnen we elkaar inspireren en aan elkaar laten zien wat je lekker vindt. Zo ontdekken we samen nieuwe manieren. Het kan ook opwindend zijn om  getuige te zijn hoe iemand anders anders zichzelf  stimuleert. 

“Mindful masturberen is bedoeld om het contact met je lichaam te vergroten, nieuwe gevoelens te ontdekken en je te helpen nieuwe manieren te ontdekken om jezelf te plezieren. Het ‘doel’ is om te kunnen zeggen: ‘Ik ken mijn lichaam echt. Ik weet welke aanrakingen ik fijn vind.”

Daniel Saynt is oprichter van The New Society for Wellness (NSFW), een seks-positieve club die workshops seksuele voorlichting organiseert.


De foto’s op deze pagina zijn afkomstig van de serie Cumfaces, gefotografeerd door de in Londen gevestigde fotograaf Stuart Sandford. Hij legde verschillende mannelijke modellen vast op het moment van een orgasme.

Film: Mindful Masturbation – A somatic pathway to self-love https://www.youtube.com/watch?v=Wuhag9AddHc

Gepubliceerd door

Tijs

Tijs Breuer is 48 jaar, gecertificeerd personal coach, lichaamswerker en masseur. Essentiecoaching is erop gericht dat je tot de kern komt van wie je werkelijk bent. Tijs werkt veel met aanraking, persoonlijke aandacht en aanwezigheid. Hij helpt je om lekkerder in je vel te komen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.